1. Βλ. Cârțână, I. – Seftiuc, I., Dunărea în istoria poprorului Român (Bucureşti 1972), σελ. 30-33· Halm, H., Habsburgischer Osthandel im 18. Jahrhundert. Österreich und Neureußland (II): Donauhandel und Schiffahrt 1781-1787 (München 1974)· Cernovodeanu, P., “British Economic Interests in the Lower Danube and the Balkan Shore of the Black Sea Between 1803 and 1829”, Journal of European Economic History 5 (1977), σελ. 105-119. 2. Βλ. Cârțână, I. – Seftiuc, I., Dunărea în istoria poprorului Român (Bucureşti 1972), σελ. 33-36· Φωκάς, Σ., Οι Έλληνες εις την ποταμοπλοΐαν του Κάτω Δουνάβεως (Θεσσαλονίκη 1975), σελ. 45-47 και κυρίως Cernovodeanu, P., Relațiile comerciale româno-engleze în contextual politicii orientale a Marii Britanii (1803-1878) (Cluj-Napoca 1986), σελ. 77-82. 3. Φωκάς, Σ., Οι Έλληνες εις την ποταμοπλοΐαν του Κάτω Δουνάβεως (Θεσσαλονίκη 1975), σελ. 83-87· Χαρλαύτη, Τ., Ιστορία της ελληνόκτητης ναυτιλίας 19ος-20ός αιώνας (Αθήνα 2001), σελ. 175-176. Όλη αυτή η διαδικασία ονομαζόταν λίμπο ή λιμπάρισμα. 4. Βλ. Cârțână, I. – Seftiuc, I., Dunărea în istoria poprorului Român (Bucureşti 1972), σελ. 36-51· Φωκάς, Σ., Οι Έλληνες εις την ποταμοπλοΐαν του Κάτω Δουνάβεως (Θεσσαλονίκη 1975), σελ. 78-79 και Stanciu, Ș., România şi Comisia Europeană a Dunării. Diplomație. Suveranitate. Cooperare internațională (Galați 2002), σελ. 41-96. 5. Βλ. αναλυτικά Stanciu, Ș., România şi Comisia Europeană a Dunării. Diplomație. Suveranitate. Cooperare internațională (Galați 2002), σελ. 97-182. 6. Βλ. Καρδάσης, Β., Από του ιστίου εις τον ατμόν. Ελληνική εμπορική ναυτιλία 1858-1914 (Αθήνα 1993), σελ. 120, 122-123. Αναλυτικά για τα έργα της επιτροπής βλ. La Commission Européenne du Danube et son œuvre de 1856 à 1931 (Paris 1931), σελ. 181-259. Για την προσωπικότητα και τη δραστηριότητα του επί 50 χρόνια μηχανικού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Charles Hartley βλ. Turnock, D., “Sir Charles Hartley and the Development of Romania’s Lower Danube-Black Sea Commerce in the late Nineteenth Century”, στο Anglo-Romanian Relations after 1821 (Iaşi 1983), σελ. 75-89. 7. Βλ. La Commission Européenne du Danube et son œuvre de 1856 à 1931 (Paris 1931), σελ. 292-318 και κυρίως Ευρωπαϊκή Επιτροπή του Δουνάβεως, Κανονισμός Ναυτιλιακός και Αστυνομικός εφαρμοστέος επί του Κάτω Δουνάβεως. Διατίμησις των ναυτιλιακών δικαιωμάτων. Οδηγός του ναυτιλλομένου (Γαλάτσι 1888). Ο κανονισμός είχε κυκλοφορήσει και στα γαλλικά, ιταλικά και ρουμανικά. Για το λιμάνι του Σουλινά βλ. επίσης Cioriceanu, G.D., Les grands ports de Roumanie (Paris 1928), σελ. 50-53. 8. Βλ. La Commission Européenne du Danube et son œuvre de 1856 à 1931 (Paris 1931), σελ. 329-349. 9. Πρβλ. Φωκάς, Σ., Οι Έλληνες εις την ποταμοπλοΐαν του Κάτω Δουνάβεως (Θεσσαλονίκη 1975), σελ. 87. 10. Βλ. Φωκάς, Σ., Οι Έλληνες εις την ποταμοπλοΐαν του Κάτω Δουνάβεως (Θεσσαλονίκη 1975), σελ. 98-104. Επιπλέον, πρέπει να σημειωθεί ότι πολλοί Έλληνες που εργάζονταν τότε στην έλξη πλοίων από ξηράς αναγκάστηκαν να βρουν άλλη εργασία, βλ. Φωκάς, Σ., ό.π., σελ. 87-89. 11. Φωκάς, Σ., Οι Έλληνες εις την ποταμοπλοΐαν του Κάτω Δουνάβεως (Θεσσαλονίκη 1975), σελ. 80-82, 106-108, 118-137. 12. Βλ. αναλυτικά Φωκάς, Σ., Οι Έλληνες εις την ποταμοπλοΐαν του Κάτω Δουνάβεως (Θεσσαλονίκη 1975), σελ. 92-98. Για τα ναυτιλιακά πρακτορεία πρβλ. Χαρλαύτη, Τ., Ιστορία της ελληνόκτητης ναυτιλίας 19ος-20ός αιώνας (Αθήνα 2001), σελ. 176-178. Βλ. επίσης Societatea de Assicurare “Danubiul” Processe – verbale ale adunărei generale a acţionarilor Braila, 1868 Ασφαλιστική Εταιρία «Ο Δούναβις», Πρακτικά της Γενικής Συνελεύεσεως των μετόχων. Βραΐλα, 1868 (Galatz 1868). 13. Ιστορικό Αρχείο Υπουργείου Εξωτερικών, φάκ. 58/1, 1860, όπου πολλές εκθέσεις από Τούλτσα, Βραΐλα, Γαλάτσι και Σουλινά. Βλ. ιδιαιτέρως Βασιλικόν Ελληνικόν Υποπροξενείον Τούλτσης (Πέρβελης), αρ. 429, 9 Ιουλίου 1860, προς Υπουργόν Εξωτερικών Α.Γ. Κουντουριώτη. 14. Βλ. Ιστορικό Αρχείο Υπουργείου Εξωτερικών, φάκ. 58/1, 1868, Υπουργείο Ναυτικών, αρ. 3230, 22 Μαΐου 1868 προς Υπουργείο Εξωτερικών. 15. Πρβλ. Ιστορικό Αρχείο Υπουργείου Εξωτερικών, φάκ. 58/1, 1860, όπου παρατίθενται οι αναφορές των πρεσβευτών της Ελλάδας σε Λονδίνο, Παρίσι, Πετρούπολη. 16. Βλ. Φωκάς, Σ., Οι Έλληνες εις την ποταμοπλοΐαν του Κάτω Δουνάβεως (Θεσσαλονίκη 1975), σελ. 147-148. 17. Αναλυτικά για τις προσπάθειες της ελληνικής κυβέρνησης στη συνδιάσκεψη των Παρισίων στο Φωκάς, Σ., Οι Έλληνες εις την ποταμοπλοΐαν του Κάτω Δουνάβεως (Θεσσαλονίκη 1975), σελ. 149-172. Ιδίως για το ζήτημα της εισόδου της Ελλάδας στην επιτροπή βλ. ό.π., σελ. 178-184. Για τη ρουμανική πολιτική βλ. Stanciu, Ș., România şi Comisia Europeană a Dunării. Diplomație. Suveranitate. Cooperare internațională (Galați 2002), σελ. 213-231. 18. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ποταμοπλοΐα στον παραπόταμο του Δούναβη Προύθο επιτράπηκε μόνο σε πλοία φέροντα ρουμανική σημαία, γεγονός που οδήγησε στη μείωση της ελληνικής παρουσίας, βλ. Φωκάς, Σ., Οι Έλληνες εις την ποταμοπλοΐαν του Κάτω Δουνάβεως (Θεσσαλονίκη 1975), σελ. 151-154. 19. Βλ. Stanciu, Ș., România şi Comisia Europeană a Dunării. Diplomație. Suveranitate. Cooperare internațională (Galați 2002), σελ. 263-272. 20. Βλ. Stanciu, Ș., România şi Comisia Europeană a Dunării. Diplomație. Suveranitate. Cooperare internațională (Galați 2002), σελ. 285-309. 21. Βλ. Φωκάς, Σ., Οι Έλληνες εις την ποταμοπλοΐαν του Κάτω Δουνάβεως (Θεσσαλονίκη 1975), σελ. 196. Για το πλαίσιο βλ. Φωκάς, Σ., ό.π., σελ. 249-255. |